mandag den 10. december 2012

Den store nabo, Per Henriksen


I 2004 begyndte jeg at ro havkajak; det var kærlighed ved første blik – og det førte et par år senere til at jeg bevægede mig væk fra landbruget, oprettede firmaet Vestjysk Kajak og begyndte at udbyde kurser og oplevelser i kajak.
Før den tid var havet mod vest en smuk, vild og utilnærmelig nabo; nu har det efterhånden – og især efter at jeg fik begyndt med kajaksurf - udviklet sig til at være min ven og bedste legekammerat. 
Når man har oplevet at ro over et olieblankt Vesterhav med store rolige dønninger – eller først en gang har oplevet en kajak i surf - samspillet med havets umådelige kræfter og kajakken der bevæger sig i vild fart på kanten af en brydende bølge, følelsen af at kontrollere og mestre en tilsyneladende ukontrollabel situation – ja, så forandres perspektivet på tilværelsen for altid og verdens navle rykker en anelse længere vestpå; og Vandborg er overhovedet ikke udkant mere – men derimod centralt placeret i forhold til nogle af Danmarks bedste surfspots - med mulighed for at slå til lige præcis den vindstille morgen hvor de perfekte bølger rammer kysten.
Kajak, bølger og surf – det giver lige livet 20% ekstra; og hvor er det skønt at kunne dele ud af sin begejstring – og endda at kunne kalde det sit arbejde!
Per Henriksen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar