mandag den 3. februar 2014

Revysange 2014



Vandborgrevy 2014



I årets revy er det lille samfund truet af indre og ydre fjender. For at imødegå disse trusler, forsøger et par entreprenante indbyggere at fremstille en trylledrik som skal give Vandborgboerne overmenneskelige kræfter.

Intro    (Niels Jacobsen)

Mel: Torreadorarien af Carmen, solo af Gitte Schmidt og Thomas Vejbæk.


Solo:
Venner her, vi har problemer nok, vi er jo altfor små – og vi er altfor få
fremtiden truer
enden vi skuer
hvis vi ikke handler nu, så går vi nok i stå.
Sorte mænd og provster taler grimt og ilde 
om, hvad der nu synes smukt for os
hvad skal vi gøre?
nu skal I høre!
For vi har et våben at sætte bag ved vores trods!

Hundrede af år har vi vi i vandborg set, at der er både liv og sjæl.
Det er godt at tænke på, når verden synes ekstra fæl.
Så hør nu alle, hør det!


Kor + solist:
Vandborgrevyen kør´igen i år.
Rimet er blankt, teksten er hård,
gryden er fyldt med syre og stryknin
og et mål kokain.
Så lyt nu efter når
vi får begyndt
og ind på scenen går.


Vandborgrevyen kør´ igen, igen.
Hvad sker der nu, hvor kør´ den hen?
Mål og selvmål scorer vi jo nok,
men vi gør det i flok,
så er du nu nervøs,
er det fordi,
nu bryder helved løs!




I det første indslag herefter dropper Niels Jacobsen et par fisk i gryden og synger:

Fisk  (Tove Kolind Andersen)
Mel: Ostesangen fra Sebastians: Skatteøen, Michael Johnsen sang.



 Vandborg er så fuld af nørklekoner,
 driver mig til vanvid,
 tage, træ’r med net de pynter.         
 Disse net gi’r associationer.
 Når man bru’r så lang tid
 på at skaffe fisk som jeg,
 så tænker man på:
        
Krabbeklør og Hummerhaler,
Spegesild og Grindehvaler,
Havkat, Ål og Rejer,
Musling eller Taskekrabber,
Østers eller Ålekvabber,
Laks og Torsk og Hajer.

Fisk, jeg vil ha fisk.
Jeg må ha fisk!
Fisk, jeg vil ha fisk.
Jeg må ha fisk!
Fisk, fisk, fisk, fisk, fisk.
Jeg må ha f-iiiisk!!


Vandborg er så fuld af store bønder,
driver mig til vanvid.
Gris, det får man alle steder.
Tag til åens løb fra Nord til Sønder,
Kast din snøre - få bid !              
Tag til åens bred som jeg.
Her drømmer jeg om:

Krabbeklør og Hummerhaler,
Spegesild og Grindehvaler,
Havkat, Ål og Rejer,
Musling eller Taskekrabber,
Østers eller Ålekvabber,
Laks og Torsk og Hajer.

Fisk, jeg vil ha fisk.
Jeg må ha fisk!
Fisk, jeg vil ha fisk.
Jeg må ha fisk!
Fisk, fisk, fisk, fisk, fisk.
Jeg må ha f-iiiisk!!


Alt det der med guld og grønne skove
driver mig til vanvid,
Brug, hvad Vesterhavet rummer.
Birthe gi’r en hånd med – til det grove,
waders på, og god tid!                     
Fjorden drager altid mig.                    
Her tænker jeg på: 

Krabbeklør og Hummerhaler,
Spegesild og Grindehvaler,
Havkat, Ål og Rejer,
Musling eller Taskekrabber,
Østers eller Ålekvabber,
Laks og Torsk og Hajer.

Fisk, jeg vil ha fisk.
Jeg må ha fisk!
Fisk, jeg vil ha fisk.
Jeg må ha fisk!
Fisk, fisk, fisk, fisk, fisk.
Jeg må ha f-iiiisk!!





Kaj Lauridsen kommer cyklende og beklager sig over at ingen har hentet den sang han har skrevet. Da det er for sent at få den med på ordinær vis, bliver han selv sat til at synge den.

Kajs sang (Kaj Lauridsen)
Mel: Bjørnen vågner, Arne Noe sang.


Jeg har skrevet til Vandborg revyen
en del sange, og det meget længe.
Hvis I tror, at den slags giver penge,
så er I gået helt galt i byen.

Her en aften omkring TV-lur
kom ideen til genbrug af sange,
så af hjern´celler spares der mange,
og for øvrigt så er de på retur.

Cykelrytter her ved vor kyst
dengang fint med en brugt havelåge,
men nu kræver det udstyr som Åge
blot at cykle en tur, mens det´ lyst.

Vindmøl´penge, man frister os tit,
fælleshus loves guldbelagt haner,
og os andre får møj dyre vaner,
indtil hele vor egn går fallit.

Valg til Folketing og til kommun´
blev beskrevet med Flyvholmske charme,
men vi havde kun Jette og Arne
for bestikkelse næsten immun´.

Solarceller, den nyeste ting
popper op overalt her i landet,
så man knap kan se solskin og andet,
men det kaldes sort sol heromkring.

Malk-robotternes tid er nu slut,
Vestjysk Bank har jo lukket kreditten,
bondekonen må selv til at gi´ den,
ligesom da malk-robotten hed Ruth.

Er den ny vestjysk ulv krigerisk,
blir det hårdt for vor dals fåreflokker,
lammekøllen til påske, for pokker
vi må nøjes med Jacobsens fisk.

Om mit sangskriveri så blev godt,
ja, jeg venter på publikums domme,
det vil falde nu sangen er omme:
brugeligt – eller græder man snot?





Efter en samtale om fænomenet: Yahyia Hassan og hans opgør med sit miljø, reciterer en lokal digter:

Barndom i Vandborg (Per Henriksen) 

Over et Yahiya Hassan-digt, Thomas Vejbæk reciterede.

A hedder Hans
jeg er født på en pløjemark i et mudderland
fostret op med æblekage og sovs og kartofler
himlen fyldt af havets salt
biler korroderet til rustrøde strømme af regnvand
jeg er født i en rådden banan
en banan der er sort
sort af huse der ikke kan sælges, af børn der er flyttet mod øst
klaprende pandeplader og halvdøde elmetræer
et land på tilskud
et land på efterløn
lukkede butikker og tomme busser
der som hvileløse spøgelser hjemsøger de øde veje
kirker som fortidslevn der forvalter ritualer for halvsovende gamlinger
et land der langsomt ædes af havet og suges mod storbyen
et folk der stædigt fornægter
de hygger sig - de siger at udviklingen vender - at de unge kommer tilbage
jeg hader hygge
jeg hader sangkor
jeg hader højskolesangbøger
jeg hader æblekage og flødeskum og leverpostej og flæskefars
skyllet ned med kaffe kaffe kaffe
og hjemmebrygget øl fyldt med bundfald
jeg hader venstrefolk og lokalavisen og folkebladet
jovial respekt for demokratiet
bare det er os der bestemmer
I er det land der har skabt mig
med jantelov og paranoia og evig selvforherligelse.......
forsamlingshuse og multihaller og udflugter til Lemvig Apotek
amatørskuespillere, navlepillerevy...

Her bliver han afbrudt af harmfulde Vandborgboere.





Man mener jo at der er så meget for de unge her på egnen. I det næste indslag har et ældre ægtepar vovet sig ned på skaterbanen i Lemvig og prøver at kommunikere med en af de unge:

 Generationssang (Michael Johnsen)
Mel: En kvinde, en mand, Gitte Gade og Kaj Pedersen sang de ældres parti, Gitte Schmidt sang skaterpartiet. 



lad os prøve se på det nye tiltag
der er lavet på havnen og åbner i dag
det er vist for de unge, har jeg set i TV
lad os prøve at se hvad de bruger det til
uh-huh uh-huh mm-mm mm-mm
der er kommet en helt masse mærkelige ord
de svarer i syd når man spørger i nord

det er dope vi har fået et sted vi kan chille
her kan vi hænge fuck up vilde
her fyrer vi trix som er mega nizzle
kom og vær street og vi loller for shizzle
ho ho jo ho jo ho jo
kom med et call ja giv bare lyd
I spørger i nord og vi svarer i syd

de ruller på skøjter og kører på bræt
og springer på løbehjul så man bli`r træt
det gælder vist både for drenge og piger
og prøv lige at lyt, - hvad er det de siger?
uh-huh uh-huh mm-mm mm-mm
der er kommet en helt masse mærkelige ord
de svarer i syd når man spørger i nord


                                               kom stik en høj femmer for backside flying
jeg gir den et go YOLO dam I`m  dying
FUCK ET MAJOR BLOW, sygt major trolled
whaaat dude, jeg er ikke old
ho ho jo ho jo ho jo
kom med et call ja giv bare lyd
I spørger i nord og vi svarer i syd


tror du at det er den nye folklore
der` bukser er mindet 4 nr. for stor`
en hue i hætten på trøjen, hvad tror
at de for at høre derhjemme hos mor
uh-huh uh-huh mm-mm mm-mm
der er kommet en helt masse mærkelige ord
de svarer i syd når man spørger i nord

her er vi nede med young og so fresh
tjek dig selv har du ret til at dish`
hej er der grund til at være så wack
hver alder sin tid, hvert crowd har sin swag
ho ho jo ho jo ho jo
kom med et call ja giv bare lyd
I spørger i nord og vi svarer i syd

                            



Der kommer et forslag om at prøve at tjene penge til samfundet ved at lave en ny trend med tilhørende isenkram, der kan sælges. Der indkaldes et par konsulenter, der synger:

Dillesang (Niels Jacobsen)
 Mel: Hen te´ kommoden, Gitte Schmidt og Arne Noe sang.

                                                   Hør nu alle sammen
sid i fryd og gammen
så vil jeg fortælle jer om hvordan ded
går at score kassen
udnóm dukseklassen
bare man ta´r både gud og fanden med.
Først så må man fatte
at hvis det skal batte
så skal man ha virklig greb om trenden som
alle render bagved
men er den akaved
så må man da bare få den lavet om.

En, to, tre -  bild først alle ind
det er livsstil, alt det vrøvl du siger
alt kan man fylde på et åbent sind
i markedsmekanismens fagre riger.



Men´skehedens frelse
mindfullness og helse
er der ikke rigtig mange penge i
gode mænd og koner
tjener færre kroner
end en  flaskedreng  på alskens terapi.
Skal I sælge sagen
og få del i kagen
skal de tro at de er med på noget nyt
brug blot ord som sælger
skidt med hvad du vælger
der behøver ikke være indhold i.

En, to, tre, tag lidt sundhedspræk
bland det så med fremmedord og fraser
hen til banken med din pengesæk
imens du griner røven helt i laser.
Har du så få´t nogen
tumper bidt på krogen
så må du jo se at de blir hængende
påfund skal lanceres
grej implementeres
så de bliver ved at slippe pengene.
Vil de være trendy
er det helt nødvendi´
de forstår at ingenting kan vare ved
dyrekøbte sager
næste dag de vrager
det er det som genbrugspladsen lever med.

En, to, tre, tag en gammel sag
fiks den op og find et andet logo
så ka du sælge den den næste dag
til overpris i Danmark og i Togo.


Alt har jo en ende
plat har ofte tvende
men en dag så er konceptet løbet tør
kunder går og mukker
vrider sig og sukker:
alt det her det har vi altså prøvet før.
Når den gamle vin i-
gen er hældt på ti
ny flasker, skønt den stadig smager fælt af prop
er det tid at give
slip og stille sive
så må nye hænder tage tråden op.


En, to tre, må du være smart
førend du får andel i en begmand
Hen til banken i en rædsom fart
og flyt din konto hen til Cayman Island






Talen faldt på politik og på vælgermødet i fælleshuset:

Vælgermødesang (Michael Johnsen og Niels Jacobsen)
 Mel: Sæt flasken på bordet (Jens Memphis)



Michael Johnsen:

Hos venstre ser vi på hver enkelts værdier
Sæt kaffen på bordet 
og kagerne med
så alt vil gå godt bare jordprisen stiger
Man skal drikke tre kopper 
før det glider ned
for venstre er landsbyens sande befrier
med andre ved roret er Vandborg sgu  røg´n
Vi sidder og la´r som vi tror hvad han siger
men det halve er opspind og resten er løgn.

Arne Noe:

Mit navn det er Orla, jeg er halbestyrer
sæt kaffen på bordet 
og kagerne med
jeg styrer den største af sydlandets byer
Man skal drikke tre kopper 
før det glider ned
Jeg tror på at glæden den stiger og stiger
ved frivilligt slid selvom lønnen er strøgn
Vi sidder og la´r som vi tror hvad han siger 
men det halve er opspind og resten er løgn.


Gitte Gade:

I ved jo at SF, de vil jeres bedste
Sæt kaffen på bordet 
og kagerne med
og vores værdier skal I bare teste
Man skal drikke tre kopper 
før det glider ned
Vi vil helst det grønne så livet blir rig´re
Ta´r aldrig en morfar på ryggen i køj´n
Vi sidder og la´r som vi tror hvad han siger
men det halve er opspind og resten er løgn.

Gitte Schmidt:
Hvis I slutter op om hvad DF de tænker
Sæt kaffen på bordet 
og kagerne med
så kommer de fremmede alle i lænker
Man skal drikke tre kopper 
før det glider ned
vi før´ dem fra Vandborg med smil og med smiger
til Kastrup og venter til alle er fløj´n
Vi sidder og la´r som vi tror hvad han siger
men det halve er opspind og resten er løgn.


Thomas Vejbæk:
Et samarbejdsparti det er de radikale
Sæt kaffen på bordet 
og kagerne med
vi lytter og  agter på vælgernes tale
Man skal drikke tre kopper 
før det glider ned
Så vi har en mening der lynhurtigt viger
når offentligheden den vil ha den strøg´n
Vi sidder og la´r som vi tror hvad han siger
men det halve er opspind og resten er løgn.


Kaj Pedersen:
Mit hold er de gode socialdemokrater
Sæt kaffen på bordet 
og kagerne med
og alle små landsbyers tro kammerater
Man skal drikke tre kopper 
før det glider ned
vi har et program som vi altid forliger
med det Flyvholm mener det pågæld´ne døgn
Vi sidder og la´r som vi tror hvad han siger
men det halve er opspind og resten er løgn.


Røde (Ole Jensen):

Som formand jeg takker for god ro og orden
vask kopperne op 
og tag kagerne med
jeg tænker – hvad pokker, ja går den så går den
de har drukket ti kopper 
men det gled da ned
så er det at alle vi sidder og tier
og prøver forgæves på helt at at fordøj´n
for vi ved at vi ikke kan tro hvad de siger
når det halve er opspind og resten er løgn.





Derefter blev der eksperimenteret med svampe i trylledrikken og efter voldsomme hallucinationer med engle, provster og letfærdige can-canoptrin synges:

Outro (Niels Jacobsen)
Mel: Koret fra torreadorarien af Carmen, alle sang.



Nu skal der festes, bær nu flasker frem
døren er stængt, ingen skal hjem
trylledrikken blev måske til grin
så vi skåler i vin
og hvis I bliver her
til det bli´r gry
så hædres vor revy.






Indsendt af Niels Jacobsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar